Урок мислення та розвитку мовлення в 2
класі
Вчитель: Безносенко
Д.О.
Тема. Чому сніжинки
сніжно-білі?
Мета. Дати дітям перші уявлення про зимові опади.
Вчити спостерігати за явищами природи, фантазувати, збагачувати свою мову
новими словами. Виховувати естетичні почутгя, любов до природи.
Обладнання: казки В. Сухомлинського, загадки
Хід прогулянки
І.Організаційний момент
Сніжна
зіронька горить
В мене на
віконці.
Як погасне,
інша вмить
Спалахне на
сонці.
Скільки їх,
живих, ясних,
Вранці
мерехтіло!
Це малята зір
нічних
В гості
прилетіли. (Платон
Воронько)
Що ж це за малята до нас прилетіли?
Звідки падають сніжинки? (З хмарки.)
ІІ.Повідомлення теми та мети уроку
Якими словами можна описати рух
сніжинок? (Падають, кружляють, танцюють, летять.)
Ø Тихо-тихо
опускаються сніжинки. Летять на дорогу, дерева, паркани, кущі. На що схожі
сніжинки? (Па білі мухи, пушинки, пір’їнки, метелики, парашутики.)
· Чому
не можна зловити сніжинку голими руками? (Від нашого тепла вона
перетвориться на краплинку води.)
Сьогодні на уроці ми будемо спостерігати за сніжно-білими
сніжинками:
Мені на долоню
Злетіли з
хмаринки
Дві білі сніжинки,
І ще дві сніжинки.
А разом
виходить
Якась дивина –
А разом
виходить
Краплина
одна.
(Анатолій Качан)
· Послухайте
та відгадайте загадку
Відома звіку рідина,
Усяк її вживає,
Буває хмаркою вона,
Сніжинкою буває,
Бува як скло
Крихка, тверда
Звичайна, підкажіть….(вода)
Давайте подумаємо, в якому стані буває вода? Коли ми вживаємо воду
в рідкому стані? А от коли ми бачимо воду в газоподібному стані?
Як ви гадаєте чому вода прозора а сніжинка біла? (відповіді
учнів)
Правильно, лід прозорий. Це означає,
що він пропускає крізь себе всі промені світла. Кожна сніжинка сама по собі теж
прозора!
Але сніжинки падають на землю і лежать в заметі безладно. Вся ця пухка маса не пропускає світло, воно не може через неї пробитися. Кожен промінчик світла, потрапляючи на верхній шар снігу, заломлюється в величезній кількості крижаних кристалів - сніжинок. В результаті всі кристалики-сніжинки "передають світло" до тих пір, поки він повністю не "вийде" назад, тобто сніг повністю відбиває світло. А коли весь світ відбивається від предмета, ми бачимо цей предмет білим.
Якщо бути ще точніше, сніг білий тому, що білим є світло Сонця, який він відображає. Якби промені нашого Сонця були жовтими і червоними, то і сніг теж був би жовтим або червоним. На заході або сході, коли промені сонця бачаться нам як рожеві, сніг теж стає рожевим.
Але сніжинки падають на землю і лежать в заметі безладно. Вся ця пухка маса не пропускає світло, воно не може через неї пробитися. Кожен промінчик світла, потрапляючи на верхній шар снігу, заломлюється в величезній кількості крижаних кристалів - сніжинок. В результаті всі кристалики-сніжинки "передають світло" до тих пір, поки він повністю не "вийде" назад, тобто сніг повністю відбиває світло. А коли весь світ відбивається від предмета, ми бачимо цей предмет білим.
Якщо бути ще точніше, сніг білий тому, що білим є світло Сонця, який він відображає. Якби промені нашого Сонця були жовтими і червоними, то і сніг теж був би жовтим або червоним. На заході або сході, коли промені сонця бачаться нам як рожеві, сніг теж стає рожевим.
Переказ оповідання В.О. Сухомлинського «Хлопчик і сніжинка»
З неба летіла додолу сніжинка. Вона
була ніжна, легка, прозора, мов пушинка. І красива, мов зірка.
На землі стояв хлопчик. Він бачив, як
падає сніжинка, і думав: «Ось вона впаде комусь під ноги і її затопчуть».
Ні, не треба падати сніжинці на землю.
Не треба її затоптувати.
Хлопчик простягнув долоню. Він захотів
приголубити сніжинку. А вона впала на добру, теплу його руку й розтала. Хлопчик
із жалем дивиться на долоню. А там блищить крапелька, мов сльозинка.
· Одягніть
рукавички і впіймайте сніжинку. Розгляньте її. Сніжинка – справжнісіньке чудо
зими. Яка вона?(Маленька, красива, ніжна, чудова, тендітна.)
А скільки форм! Здається, що немає
двох однакових сніжинок. Ось ця схожа на зірочку. А у тебе? (На
пластинку, квіточку, стовпчик, їжачок, голочки.)
Одні сніжинки схожі на квіточки, а
другі – на зірочки. Бувають сніжинки, як їжачки. Але всі вони мають шість
промінчиків. Запам’ятайте свою сніжинку й намалюйте її після прогулянки.
· Діти,
а чи знаєте ви, звідки на хмаринці беруться сніжинки? Послухайте казку
В.О.Сухомлинського «Снігур-різьбяр».
Звідки падають на землю такі красиві
сніжинки? А ось звідки.
На високу-високу гору два ведмеді
викотили брилу льоду. Чистого, прозорого. Там живе чудовий майстер Снігур-різьбяр.
Маленькими ножиками й молоточками різьбить, викарбовує він із льоду красиві
білі сніжинки. І сипле, сипле їх. І падають сніжинки на землю, і блищать, мов
зірочки, на сонці.
А як втомиться Снігур-різьбяр, тоді й
снігу немає.
· Діти,
а зараз працює Снігур-різьбяр? (Так.)
ІІІ.Підсумок уроку
Коли вміти слухати музику зими, то
можна почути, як у морозну погоду дзвенять сніжинки. А коли уважно спостерігати
за ними, то можна побачити, як у повітрі сніжинки танцюють одна з одною танець.
Як ви гадаєте, що то буде за танець?
Чому саме вальс? А коли сніжинки танцюють польку? (Коли сильний вітер.) І
ми потанцюємо, покружляємо, як сніжинки.
Діти стають парами і кружляють у
таночку то повільно, то швидше.
У сильний мороз під ногами рипить
сніг. Це ламаються промінці сніжинок, тому ми чуємо такий звук.
ІV. Домашнє завдання
Вдома згадайте нашу прогулянку та намалюйте сніжинку яку ви
тримали на своїй долонці.
Немає коментарів:
Дописати коментар