понеділок, 5 лютого 2018 р.

Урок літературного читання в 3 класі за твором В. Сухомлинського «Кінь утік»

Урок літературного читання в 3 класі за твором В. Сухомлинського «Кінь утік»
Вчитель: Бойко Т. М.

Тема: Приятеля легше знайти, ніж зберегти. Василь Сухомлинський «Кінь утік»
Мета: формувати читацькі навички шляхом спеціальних вправ та в процесі роботи над текстом, вчити самостійно визначати завдання уроку, головну думку і персонажів твору, розвивати мову і мислення дітей, збагачувати їх новими словами, виховувати потребу в справжній дружбі, проявляти чуйність та відданість до товариша, продовжити роботу над вихованням інтересу до творчості В.О. Сухомлинського.
Обладнання: портрет В.О. Сухомлинського, мікрофон, картки “Склади прислів’я”, картки-блискавки зі словами, тренувальні таблиці з читання, конверти  із завданнями для учнів під час групової роботи, таблиця ,,Знати, вміти, цінувати,,
Форми роботи: групова, парна, індивідуальна.
Методичні стратегії: Очікування, гронування,  кероване читання з передбаченням, кубування, незакінчені речення.
Тип:   урок  вивчення нового навчального матеріалу
Хід уроку 
І. Організація класу до уроку.
Епіграф до уроку:
Друг — це найкраще, що в тебе може бути, і найкраще, чим можеш бути ти. (Дуглас Пейджест)
Хід уроку
I. Організаційний момент
1.Мотиватор до діяльності
Станьте, діти, підтягніться,
Одне одному всміхніться
На урок старанність не забудьте взяти.
Сідайте тихенько, почнемо працювати
ІІ. Мовленнєва розминка
1. Дихальні вправи
Технологія «Свічка».
Технологія «Передай звуками» (для очищення легенів).
 - Передайте різні звуки:
а) свист вітру: «с – с – с»;
б) писк комара: «з – з – з »;
в) каркання ворони: «кар – кар – кар»;
г) дзижчання бджоли: «дж – дж – дж»;
д) тупіт коня (цокання язиком);
е) команду кучера: «тпру,тпру,тпру».
Вправа «Мавпа»
Приклад з мавпочкою візьмемо, Губи трубочкою складемо, Мить – і трубка десь поділась, Усмішка тепер з’явилась, Аж до вух тепер вона… Гляньте – вже її нема! Ще мить – вищирила зуби, Хоботком зробила губи. Візьмем участь у цій грі, Знову повторимо її.
2. Зарядка для очей:
“Маятник”, “Квадрат”, “По діагоналі”.
3.Робота зі складовими таблицями
Робота над скоромовкою
— Читайте скоромовку спочатку повільно, потім — швидше, ще швидше. Правильно і чітко вимовляйте всі слова.
Гра «Дощик»
Діти читають хором:
- накрапає дощ (тихо);
- дощ припустився сильніше (голосніше);
- злива (голосно);
- дощ слабшає (тихіше);
- дощ припинився (читання припиняється).

Павло і Пилипко
Поливали липки.
Виросли липки
У Павла і Пилипка.

5. Вправа на розвиток швидкості сприймання
а)Читання слів -блискавок

Надійний, людина, лагідно, уважно,  раптом, найкраще, перерва,    тремтіти,   красиві, гарно.
б) Гра «Знайди прислів’я та поясни»
— Прочитайте слова якнайшвидше. Другого разу в кожному  слові швидко прочитуйте тільки другу букву.
Агент, клас, сало, одяг, тьотя,  ткач, томат, сніг, лялька, квас, сіно, сварка, оса, горе, тмин, сам, університет, мер, абияк, масло, струм, сом, іграшка, зозуля, емаль. (Гладь коня вівсом, а не батогом.)
-Поясніть, як слід розуміти прислів’я?
-Люди  здатні цінувати добре ставлення, ми переконалися на прикладі прочитаного твору В. Сухомлинського «Красиві слова і красиве діло.»
 III.            Перевірка домашнього завдання
1 . Інтерактивна вправа «„Мікрофон”.»

Гра «Кореспонденти»
Діти запитують одне одного по темі прочитаного твору.
IV.            Мотивація навчальної діяльності
1.     Розповідь учителя
- Отже, потрібно менше говорити про гарні справи, а краще їх робити. Саме це розуміння прийшло до нас на минулому уроці.
- Сьогодні пропоную вам відкрити свої серця для нового розуміння, а якого саме, ви зрозумієте, попрацювавши в групах.
Кожна група отримує аркуші із надрукованими на них словами. Ваше завдання за 3 хв. скласти з цих слів прислів’я і пояснити його зміст.
2.     Робота в групах
І група: Дерево міцне корінням, а людина — друзями. 
Річ краще нова, а дружба – стара

ІІ група:  Яку дружбу заведеш, таке й життя проведеш. 
Друга шукай, а найдеш - тримай.

ІІІ група: Друг не той, хто медом маже, а хто правду каже. 
Приятеля легше знайти, ніж зберегти

ІV група:  Без вірного друга  велика туга.
Краще друзі хороші, ніж у кишені гроші.
 (Діти складають прислів'я і пояснюють зміст).
-Якою темою можна об’єднати їх?
   V.            Актуалізаця опорних знань. 
1.Стратегія «Гронування» 
    -Назвіть слова, які спадають вам на думку, коли ви чуєте слово «Дружба».

(Захист,   підтримка, правдивість,  допомога, розуміння, збереження таємниці.…)
2.     Робота з тлумачним словником
- Зазирнемо до тлумачного словника. Як там пояснюється значення добре відомого нам слова "дружба".
Дружба – це добрі, приязні стосунки на основі взаємної прихильності, відданості.
3.Бесіда
-Чи маєте ви таку прихильну і віддану людину?
-Яким по вашому повинен бути справжній друг?
VІ. Повідомлення теми і мети уроку.
1.  Надання необхідної інформації. Очікування навчальних результатів.
 1. Бесіда.
- Діти, на уроках читання ми зустрічалися з багатьма поетами і письменниками, які написали цікаві твори для дітей. Чи впізнаєте ви, хто зображений на цьому портреті?
2.Довідкове бюро.  Розповідь про автора
. "Довідкове бюро”.
1-й учень
В.О. Сухомлинський народився 28 вересня 1918 року в селі Василівка на Кіровоградщині в селянській родині. Батько керував трудовим навчання у школі. Мати працювала у колгоспі.
2-й учень
Ріс хлопчик жвавим і допитливим. Змалку любив малювати. Після закінчення школи став студентом Кременчуцького педагогічного інституту. А згодом – учителем української мови.
3-й учень
У 1948 році Василь Олександрович став директором Павлиської школи і 23 роки там працював. Написав 1500 казок для дітей, близько 50 книг та багато статей.
4-й учень
Твори В.О. Сухомлинського люблять і читають усі діти. Вони вчать нас доброти, справедливості, любові до природи, до близьких людей.
- Усе своє життя В.О. Сухомлинський присвятив дітям. Свої спостереження за дітьми й роздуми він занотував і створив книги.
- У нашій бібліотеці також є книги В.О. Сухомлинського. Ось вони перед вами.
Приходьте до бібліотеки, беріть книги, читайте їх і доброго навчайтеся.
- Дякуємо нашим кореспондентам із "Довідкового бюро” за цікаву інформацію.
3.     Вправа «Очікування»
- Продовжуючи розпочату роботу наших журналістів, хочу запитати вас, а чого кожен із вас чекає від уроку?
- Мені приємно, що майже всі очікують отримати нові знання, тому пропоную вам ознайомитись із завданнями уроку. Вони є у ваших помічниках.          
           З  Н А Т И:
         В М І Т И :
      Ц І Н У В А Т И :
- відомості про автора;
- зміст твору;
- головних персонажів;
- основну думку твору;

-
-
-
         
         ?       

- Сформулюйте , що ви повинні вміти робити протягом уроку.(Вміти давати відповіді за змістом тексту, називати головних персонажів оповідання, давати оцінку їх вчинкам, визначати тему і головну думку твору)
- Ну а що слід цінувати, ви визначите на уроці, а допоможе нам в цьому оповідання В.О. Сухомлинського «Кінь утік».
VІІ Вивчення нового навчального матеріалу. 
1.Словникова робота                                                                                   
  -А зараз зясуємо значення деяких слів, щоб краще зрозуміти зміст тексту. Звернемося до наших помічників. Знайдіть до слів першого стовпчика відповідне значення у другому стовпчику.
Робота в парах.
запанувала                                                                здивовано
подив                                                                          гнів
вражено                                                                      секрет
вогнегривий кінь                                                     настала
обурення                                                                    здивува́ння
розголошуєш                                                          кінь з вогняною гривою
почервонів                                                                розповідаєш
у  розпачі                                                                   порум’яні́в від сорому
таємниця                                                                   безпомічно
 2 .Прогнозування
Спробуйте визначити за темою нашої розмови, про що піде мова в оповіданні В.Сухомлинського «Кінь утік»?
3.Фізкультхвилинка.
4. Метод керованого читання з передбаченням.
Ч и т а н н я   п е р ш о ї   ч а с т и н и   оповідання.                                 
* Контроль швидкості читання. Фронтально.
      -    За  30  секунд  прочитати  2 перших абзаци оповідання.( до слів: впала записка)
В якому класі учились діти? -  на якому уроці  відбувалася подія?
  -    Отже, про кого ви прочитали?
- Про що дізнаємося далі?
*Ч и т а н н я    д р у г о ї    ч а с т и н и    оповідання
         Читання в особах сильними учнями.( до слів : хлопчик бачив подив і обурення)
-– Чому Віталик показав записку вчителеві?
– Як учитель оцінив вчинок Віталика?
– А однокласники?
– Чому; Віталик почервонів?
-Що відбудеться далі?
     *Ч и т а н н я    т р е т ь о ї    ч а с т и н и    оповідання.                             
Читання «ланцюжком».          
-Пофантазуйте, про що піде мова в цій частині.
  -Які слова, події чи інші факти навели вас на таку думку?
  -Прочитаємо цю частину «ланцюжком».
 Чи правильно ви припустили, якою буде кінцівка твору?
-Чи справжніми друзями були хлопці?
-Хто порушив гарні стосунки?
Які дії головних героїв можуть охарактеризувати їх?
-Яким рядочком можна підписати малюнок?
- Чого вчить нас оповідання В. Сухомлинського?
-Прочитайте прислів’я на ст.116.
- Яке з них може стати порадою Віталику?
VІІІ. Узагальнення вивченого
      1. Технологія мікрофон «Моя точка зору» Обговорення :
-Чому люди можуть втрачати друзів? Назвіть причини.
Які нові слова?
Які яскраві слова?


 
- Як слід діяти, щоб друзів не втратити?
2.Стратегія: Кубування
            (Про кого?     З ким?
Хто?
З ким хотів  би потоваришувати?
Чого вчить?

 
Що спочатку?
Що потім?
Чому?
Для чого?

 
                  Чий?   Кого?)
               (Про що? Який?
Що?
                        Де? Коли?)
Порадь герою.
Запитай у автора.

 
Це казка?
Розповідь?


-Що краще: жити не маючи друзів, чи віддано берегти дружні стосунки з іншими?
-Як ви розумієте вислів: «Друг — це найкраще, що в тебе може бути, і найкраще, чим можеш бути ти.» (Дуглас Пейджест)
ІХ.  Підсумок уроку
- На такій чуттєвій ноті ми з вами повертаємось до наших  роздумів. Що ж краще: жити зі справжнім другом, чи без нього? Ділити з ним радощі і труднощі навпіл?  Чи шукати нового товариша, який краще зрозуміє, розрадить у скрутну хвилину?
-         Чи справдилися ваші очікування?  Якими знаннями ви збагатилися на уроці?
Продовжіть думку.
Вправа «Незакінчене речення»
·        На уроці я навчився…( бути проникливим, відчувати біль іншого, намагатися прийти на допомогу кожному, хто потребує)
·        На уроці я дізнався…
·        Цей урок змусив мене задуматись…
·        Основна думка твору……
·        Бути гарним другом……(важко, тому що…..)
·        Як можна застосувати в майбутньому отримані знання  на  уроці?
Х. Оцінювання
- Молодці, діти, ви добре попрацювали сьогодні на уроці. Я дуже задоволена вами.

ХІ. Домашнє завдання.        
  - Оскільки сьогоднішній урок незвичайний, то і домашнє завдання теж незвичайне. Спочатку я   дам вам завдання на все життя: оскільки в наш час, напри великий жаль, не так уже й багато людей, які здатні бути гарним другом на все життя, то я хочу, щоб ви завжди і всюди зважали на інтереси ваших друзів, чинили добрі справи, були чуйними, турботливими, дружними,   приходили на допомогу тому, хто її потребує.
 А на наступний урок завдання для кожного індивідуальні, вони є  на ваших партах.

1.Читати в особах текст Василя Сухомлинського «Кінь утік»
2. Написати поради для Віталика і Петрика  як зміцнити дружбу.
3. Скласти продовження твору.
4. Переказувати за складеним планом
   -А наш урок добіг кінця. Я думаю, що він залишив свій слід у вашому серці і бажаю, щоб ваші маленькі дитячі серденька були надійним сховком  для таємниць ваших друзів.

Памятайте: Людина   може  жити  й  не  тужити,

Коли   умітиме  по  справжньому  дружити.

Немає коментарів:

Дописати коментар