середа, 24 січня 2018 р.

Урок позакласного читання у 1 класі за твором В. Сухомлинського «Красиві слова і красиве діло»

Урок позакласного читання у 1 класі за твором В. Сухомлинського «Красиві слова і красиве діло»
Вчитель: Дубинюк Л. М.

Тема: «У царстві справедливості й добра»
Мета: ознайомити учнів із творчою спадщиною В.О.Сухомлинського на прикладі оповідання  « Красиві слова і красиве діло»;
- розвивати мовлення дітей, мовну  та життєву компетенції;
- вдосконалювати навички читання;
- виховувати бажання творити добро, бути ввічливими і вдячними за доброту.
Обладнання:портрет В.О.Сухомлинського, виставка книг В.О.Сухомлинського, мультфільм « Просто так», малюнок дерева, листочки.
Хід уроку
      I.            Орг. момент
   II.            Оголошення теми і завдань уроку
                        справедливості  У добра й царстві
-         Як  ви розумієте цей вислів ?
Епіграф до уроку «Сказав мудрець: живи, добро звершай,
                                    Та нагород за це не вимагай.
                                     Лише в добро й у вищу правду віра
                                  Людину відрізня від мавпи і від звіра.
                                    Хай оживає істина стара:
                                   Людина починається з добра !»
III.            Актуалізація опорних знань
 -« Асоціативний кущ»:
                                                    - добро-
-«Мікрофон»: учні розповідають про свої добрі вчинки
IV.            Вивчення нового матеріалу
- Розповідь учнів  про життя і творчість В.О.Сухомлинського
1-й учень. Народився Василь Олександрович Сухомлинський на Україні у с. Василівка Кіровоградської обл. в незаможній сімї гарячого серпневого дня 1918 року.
     2-й учень.     Батько його, Олександр Омелянович, орав, працював столяром і теслярем у поміщицьких і селянських господарствах, майстрував колеса і музичні інструменти. Пізніше був сільським активістом, керував трудовим навчанням з деревообробної справи.
    3-й учень.   Мати, Оксана Юдіна, працювала в колгоспі, займалася домашнім господарством, а зимовими вечорами сиділа над своїм шитвом і розказувала дітям казки. У сім’ї, крім Василя, було ще троє дітей – Іван, Сергій і Меланія. Батьки ніколи не карали дітей, не вживали лайливих слів, дотримувались традицій народної педагогіки. Тому, мабуть, усі їхні діти обрали професію вчителя.
4-й учень. Змалку в дітей виховували любов до книги. У діда була бібліотека. Помираючи, свої книги він віддав Василеві. Батько змайстрував хлопчикові красиву скриньку, де він зберігав найулюбленішу літературу: твори Франка, Гоголя, Лесі Українки.
5-й учень. Ріс хлопчик жвавим і допитливим. Змалку любив малювати. Але зошити, фарби й пензлі можна було придбати тільки за лікарські рослини. Та бажання малювати було таке сильне, що хлопець цілими днями пропадав у лісі. За склянку насіння акації одержував два зошити. У навчанні був старанним і здібним, мав чудову пам'ять. Був хорошим товаришем. У школі допомагав товаришам, яким важко давалася математика.
6-й учень. Під час Великої Вітчизняної війни Василь Олександрович став на захист Батьківщини. Був двічі тяжко пораненим, довго лікувався в шпиталі. Після перемоги Сухомлинський знову повернувся до школи, працював учителем, а потім – директором Павлиської школи, де пропрацював 22 роки
       7- учень.       Прожив 52 роки. Написав понад 70 томів наукових праць, біля
       1500 цікавих       розповідей для дітей: мініатюр, казок, оповідань, легенд, притч, новел.
-         Ознайомлення з виставкою книг В.О.Сухомлинського
-          
-         ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
   V.            Опрацювання твору В.О.Сухомлинського « Красиві слова і красиве діло»
- Робота над заголовком: пояснити значення слів «красиві»
- Первинне читання тексту вчителем з передбаченням
 Василь СУХОМЛИНСЬКИЙ
Красиві слова і красиве діло
Серед поля стоїть маленька хатина. її побудували, щоб у негоду люди могли сховатися й пересидіти в теплі.
Одного разу серед літнього дня захмарило й пішов дощ. А в лісі в цей час було троє хлопців. Вони сховалися в хатинці й дивилися, як з неба ллє, мов з відра.
Коли це бачать: до хатини біжить ще один хлопчик. Незнайомий. Мабуть, з іншого села. Одежа на ньому була мокра, як хлющ. Він тремтів од холоду.

І ось перший із тих хлопців, які сиділи в сухому одязі, сказав:
     (передбачення)
— Як же ти змок на дощі! Мені жаль тебе...
Другий теж промовив красиві й жалісливі слова :  ( передбачення )
— Як страшно опинитися в зливу серед поля! Я співчуваю тобі...
А третій ( передбачення )  не сказав ні слова. Він мовчки зняв із себе сорочку й дав її змоклому хлопчикові. Той скинув мокру сорочку й одягнув суху.
Гарні не красиві слова. Гарні — красиві діла.
  — Чи пожаліли хлопці незнайомого хлопчика, що змок?
— Як кожний із них це зробив?
— Як розуміти вислів «Гарні не красиві слова. Гарні красиві діла»

1.     Читання тексту учнями ( робота в групах )

І гр. – ( діти, які читають швидко )- читають мовчки
ІІ гр. – колективно – « Ланцюжком» з допомогою вчителя

2.     Вибіркове читання
-         Де стояла хатинка ?
-         Де були хлопці ?
-         Що  робив незнайомий хлопчик ?
-         Що сказав перший хлопчик ?
-          Що сказав другий хлопчик ?
-         Що зробив третій хлопчик ?
-          
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

VI.            Закріплення вивченого матеріалу

1.     Рефлексія
-         Яке оповідання читали ?
-         Хто його автор ?
-         Що корисного почули ?
Перегляд мультфільму « Просто так»
-         Що нового дізналися з побаченого ?
2.     Колективна творча вправа « Дерево Добра»
-         У вас на партах є листочки, на яких ви напишіть слово доброти і почепіть його на наше чарівне дерево Добра ( діти пишуть свої слова, виходять до дошки, зачитують їх і прикріплюють до дерева ).
-         Звучить пісня про добро Н. Май


VII.            Підсумок уроку
Слово вчителя:
-         Кажуть, коли народжується людина, Бог запалює на небі зірку і посилає до неї Ангела-охоронця. Уві сні Ангел цілує дитя тричі: в чоло – аби воно зростало розумним, в личко – щоб було красивим, та в груди – аби здоров я, любов і добро вселились в його тіло, серце і душу.

Не говори про доброту,
Коли ти нею сам не сяєш…
Коли у радощах витаєш,
Забувши про чужу біду.
Бо доброта не тільки те,
Що обіймає тепле слово.
В цім почутті така основа,
Яка з глибини душі росте.
Коли її не маєш ти,
То раниш людяне в людині.
Немає вищої святині,
Ніж чисте сяйво доброти!









Немає коментарів:

Дописати коментар